Dokumenty wymagane do rejestracji osoby ubiegającej się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy

I. WYMAGANE DOKUMENTY

  • Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy, przedkłada do wglądu pracownikowi powiatowego urzędu pracy dokonującemu rejestracji:
  1. dowód osobisty a w przypadku jego braku inny dokument tożsamości, łącznie z potwierdzeniem zameldowania,
  2. odpowiednio: świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje lub zaświadczenia o ukończeniu szkolenia,
  3. wszystkie posiadane świadectwa pracy, zaświadczenia o zatrudnieniu, innej pracy zarobkowej oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień przysługujących na podstawie przepisów ustawy,
  4. dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac (w przypadku ich posiadania),
  • Osoba niepełnosprawna ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy, oprócz dokumentów, o których mowa wyżej, przedkłada aktualne orzeczenie o niepełnosprawności. 
  • Osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy w trybie złożenia wniosku za pośrednictwem formularza elektronicznego załącza do wniosku zeskanowane dokumenty, o których mowa powyżej.

II. W SYTUACJACH WSKAZANYCH PONIŻEJ, OSOBA UBIEGAJĄCA SIĘ O ZAREJESTROWANIE JAKO BEZROBOTNY PRZEDKŁADA RÓWNIEŻ INNE DOKUMENTY


1. osoby, które prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą lub współpracowały przy prowadzeniu takiej działalności w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych
  • decyzja właściwego organu o wykreśleniu przedsiębiorcy z ewidencji działalności gospodarczej
  • zaświadczenie ZUS o opłaceniu składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności lub współpracy
2. osoby, które wykonywały pracę w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych, spółdzielniach kółek rolniczych lub spółdzielniach usług rolniczych będąc członkiem tych spółdzielni
  • zaświadczenie o okresie trwania spółdzielczej umowy o pracę wraz z zaświadczeniem określającym podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy za poszczególne miesiące
3. osoby, które świadczyły usługi na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej albo innej umowy o świadczeniu usług, albo współpracowały przy wykonywaniu tych umów
  • zaświadczenie o okresie trwania umowy wraz z zaświadczeniem o podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy za poszczególne miesiące
4. osoby, które świadczyły usługi na podstawie umowy uaktywniającej:
  • zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresie podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu realizacji umowy uaktywniającej oraz
  • zaświadczenie od zleceniodawcy o okresie realizacji powyższej umowy.
5. osoby, o których mowa w art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. u. z 2013 r. poz. 1442, z późn. zm.), które sprawowały osobistą opiekę nad dzieckiem
  • zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresie podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.
6. osoby, które wykonywały pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą
  • zaświadczenie o osiągniętych dochodach za poszczególne miesiące
  • świadectwa pracy nakładczej
7. osoby zwolnione z zakładów karnych i aresztów śledczych
  • świadectwo zwolnienia
  • zaświadczenie o wykonywaniu pracy w zakładzie karnym, wraz z zaświadczeniem o podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy za poszczególne miesiące
  • świadectwo pracy potwierdzające okresy zatrudnienia przed aresztowaniem
8. osoby, u których ustało prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, bądź renty szkoleniowej
  • decyzja przyznająca rentę z tytułu niezdolności do pracy, bądź rentę szkoleniową lub zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresie pobierania renty
  • w przypadku wystąpienia z nowym wnioskiem o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy, który został załatwiony odmownie należy przedłożyć decyzję organu rentowego
9. osoby, które pobierały rentę rodziną, w przypadku gdy nastąpił zbieg prawa do tej renty z prawem do renty z tytułu niezdolności do pracy i wybrano pobieranie renty rodzinnej
  • zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresie pobierania renty rodzinnej wraz z informacją o wyborze świadczenia korzystniejszego i rezygnacji z pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy
10. osoby, które po ustaniu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności pobierały zasiłek chorobowy, macierzyński, zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego lub świadczenie rehabilitacyjne
  • zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresie pobierania zasiłków (z podaniem podstawy wymiaru tych zasiłków przed odjęciem składek na ubezpieczenie społeczne)
11. osoby zwolnione z zasadniczej służby wojskowej, nadterminowej zasadniczej służby wojskowej, przeszkolenia wojskowego, służby przygotowawczej, służby kandydackiej, kontraktowej zawodowej służby wojskowej, ćwiczeń wojskowych, okresowej służby wojskowej lub służby wojskowej pełnionej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz zasadniczej służby w obronie cywilnej i służby zastępczej, a także służby w charakterze funkcjonariusza (Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej)
  • świadectwo służby
  • książeczka wojskowa
12. osoby, które były zatrudnione u pracodawcy zagranicznego
  • zaświadczenie o okresie pracy za granicą wydane odpowiednio przez powiatowe lub wojewódzkie urzędy pracy
13. osoby, które wykonywały pracę w krajach UE lub EOG
  • dokument U1, a w przypadku jego braku dokument potwierdzający okres wykonywania pracy
14. osoby wyżej nie wymienione, które podlegały ubezpieczeniu społecznemu z innego tytułu
  • zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu z innego tytułu z podaniem podstawy wymiaru składki na to ubezpieczenie i Fundusz Pracy za poszczególne miesiące
15. osoby, które pobierały świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów , jeżeli utrata prawa do nich była spowodowana śmiercją osoby nad którą opieka była sprawowana
  • zaświadczenie z  Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej lub Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej o okresie i rodzaju pobieranego świadczenia
  • akt zgonu osoby nad którą była sprawowana opieka

Ww. dokumenty należy traktować jako podstawowe, w szczególnych przypadkach wymagane są dokumenty uzupełniające.

REJESTRACJI OSOBY UBIEGAJĄCEJ SIĘ O ZAREJESTROWANIE JAKO BEZROBOTNY NIE DOKONUJE SIĘ W PRZYPADKU:

  • nieprzedłożenia wymaganych dokumentów, lub
  • odmowy przekazania  wymaganych danych, lub
  • odmowy poświadczenia przekazanych danych i oświadczeń w sposób określony w § 8 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, lub
  • nieopatrzenia internetowego wniosku o rejestrację w sposób określony w § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, lub
  • niestawiennictwa w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie, o którym mowa w  § 3 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej, lub
  • odmowy złożenia podpisu na karcie rejestracyjnej przez osobę rejestrującą się.