Zasady korzystania z systemu rejestracji elektronicznej

Zasady korzystania z systemu rejestracji  elektronicznej.

INSTRUKCJA REJESTRACJI ON-LINE
 
Szanowni Państwo,
Realizując zapisy rozporządzenia w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy, Powiatowy Urząd Pracy w Nowej Soli posiada uruchomioną usługę pełnej rejestracji skierowaną dla osób posiadających kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty lub prerejestracji dla osób nie posiadających żadnego z tych podpisów.
Pełna rejestracja elektroniczna polega  na wniesieniu do urzędu pracy wniosku wraz z załącznikami w postaci elektronicznej po opatrzeniu go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. W tej sytuacji nie jest wymagana wizyta osoby w urzędzie pracy.
Prerejestracja polega na złożeniu do urzędu pracy wniosku w postaci elektronicznej. W tej sytuacji osoba ma możliwość umówienia się do urzędu pracy w dogodnym terminie w celu potwierdzenia poprawności przekazanych danych i dostarczenia załączników.
Uwaga!
Jeśli osoba nie posiada podpisu zaufanego, podpisu osobistego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego: może zarejestrować się jako osoba bezrobotna mając profil zaufany. Szczegółowe informacje dotyczące profilu zaufanego, w tym:
- czym jest profil zaufany,
- kto i jak może go założyć
można znaleźć: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany
Informujemy, że osoba, która nie dysponuje profilem zaufanym, a ma dostęp do konta elektronicznego w banku ma możliwość założenia profilu zaufanego za pomocą internetowego konta bankowego bez wychodzenia z domu. Szczegółowe informacje można znaleźć: https://pz.gov.pl
 
Krok po kroku. Zasady rejestracji w Powiatowym Urzędzie Pracy w Nowej Soli

Krok 1. Przygotowanie kompletu dokumentów niezbędnych do rejestracji w Urzędzie i wykonanie ich skanów lub czytelnych zdjęć.
Dokumenty wymagane przy rejestracji:
  1. świadectwo ukończenia ostatniej szkoły (uczelni), natomiast:
    • osoba, która uzyskała absolutorium, lecz nie obroniła pracy magisterskiej oraz nie ma wyznaczonego terminu ewentualnej obrony, powinna do rejestracji dostarczyć zaświadczenie z uczelni o uzyskaniu absolutorium z informacją o nie wyznaczonym terminie obrony pracy,
    • dyplomy ukończenia studiów wydane przez uczelnie państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich OECD lub państw członkowskich EFTA - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym , potwierdzają w Polsce posiadanie wyższego wykształcenia, jednak do rejestracji dokumenty te należy dostarczyć po przetłumaczeniu na język polski,
    • dyplomy ukończenia studiów wydane przez uczelnie innych państw niż określone wyżej będą uznawane jeżeli ich równoważność z jego polskim odpowiednikiem określona zostanie w drodze nostryfikacji,
  2. świadectwa pracy z całego okresu zatrudnienia, a wprzypadku zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy zaświadczenie z zakładu pracy o wysokości zarobków i o odprowadzonych składkach Fundusz Pracy (dot. okresów po 1 stycznia 1997 r.),
  3. zaświadczenia o okresach wykonywania innej pracy zarobkowej tj. umowy agencyjnej, umowy zlecenie, umowa o dzieło zawierające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy w przeliczeniu na okres pełnego miesiąca,
  4. w przypadku braku informacji w CEIDG - decyzje o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczych, wniosek o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jeżeli nie upłynął jeszcze okres do wskazanego we wniosku dnia rozpoczęcia działalności, lub wniosek o zawieszeniu działalności jeżeli nie upłynął okres zawieszenia działalności gospodarczej,
  5. dokument stwierdzający przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli osoba rejestrująca się taki dokument posiada,
  6. książeczka wojskowa lub zaświadczenie z WKU (dotyczy osób, które odbyły służbę wojskową),
  7. osoby niepełnosprawne przedkładają do rejestracji oprócz ww. dokumentów również orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez uprawniony organ,
  8. osoby przebywające przed rejestracją w zakładzie karnym lub areszcie śledczym świadectwo zwolnienia oraz w przypadku wykonywania pracy w trakcie pozbawienia wolności zaświadczenie zawierające okres zatrudnienia oraz miesięczne podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy (lub jej stosunek do minimalnego wynagrodzenia za pracę),
  9. dokument dodatkowy – legitymacja ubezpieczeniowa, świadectwa kwalifikacyjne lub zaświadczenia - kursy, szkolenia, uprawnienia zawodowe, prawo jazdy.
  10. w przypadku prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub współpracy zaświadczenie z ZUS o okresach opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy z podstawą wymiaru tych składek,
  11. w przypadku pobierania świadczenia z ZUS (zasiłek chorobowy, zasiłek rehabilitacyjny, zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego) po ustaniu zatrudnienia, zaświadczenie z ZUS o okresie pobierania tego świadczenia z podstawą wymiaru tych świadczeń z uwzględnieniem kwoty składek na ubezpieczenia społeczne lub zaświadczenie o okresie pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy,
  12. w przypadku świadczenia usług na podstawie umowy uaktywniającej zaświadczenie z ZUS o okresie podlegania ubezpieczeniom społecznym,
  13. w przypadku nabycia prawa do renty rodzinnej i prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy, a osoba wybrała pobieranie renty rodzinnej zaświadczenie z ZUS o wyborze renty rodzinnej i okresie jej pobierania,
  14. w przypadku sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, o których mowa w art. 6a ust. 1 ustawy z dnia i 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zaświadczenie z ZUS  obejmujące okres podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu sprawowania tej opieki,
  15. w przypadku pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna zaświadczenie wystawione przez właściwy organ o okresie pobierania świadczeń  i przyczynie utraty tych świadczeń,
  16. numer konta bankowego, jeśli osoby będą ubiegały się o przyznanie zasiłku dla bezrobotnych.
UWAGA!
W szczególnie uzasadnionych przypadkach starosta może wyrazić zgodę na rejestrację osoby, starającej się o statusu osoby bezrobotnej, a nie posiadającej kompletu dokumentów. Za szczególny przypadek można uznać wszelkie zdarzenia losowe, w tym również brak świadectwa pracy, które nie zostało wydane z winy pracodawcy. W wyjątkowych sytuacji można okazać inny dokument np. zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wskazujące na fakt podlegania ubezpieczeniom społecznym w określonym okresie oraz fakt opłacania składki na te ubezpieczenia.

Krok 2. Wypełnienie formularza.
Aby dokonać rejestracji w Powiatowym Urzędzie Pracy w Nowej Soli należy wypełnić wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem formularza elektronicznego, dostępnego na stronie internetowej ministra właściwego do spraw pracy, wskazuje właściwy urząd pracy oraz opatruje wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Przy wypełnianiu formularza należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe uzupełnienie wszystkich wymaganych danych oraz załączenie niezbędnych skanów lub czytelnych zdjęć dokumentów
Link do formularza elektronicznego:
https://www.praca.gov.pl/eurzad/uslugi-elektroniczne/rejestracja-krb

Krok 3. Rejestracja
Pracownik Powiatowego Urzędu Pracy w Nowej Soli dokonuje rejestracji na podstawie wypełnionych danych i załączonych dokumentów.
W przypadku zaistnienia wątpliwości lub braku wymaganych przez Urząd dokumentów, Urząd wezwie osobę do uzupełnienia dokumentów.

Krok 4. Wydanie decyzji i wyznaczenie terminu wizyty obowiązkowej w Centrum Aktywizacji Zawodowej (CAZ)
Pracownik Powiatowego Urzędu Pracy w Nowej Soli wydaje decyzję i w zależności od wybranego sposobu kontaktu przekazuje ją za pośrednictwem portalu praca.gov.pl lub przesyła listownie, oraz wyznacza termin wizyty.
Osoba rejestrująca się potwierdza otrzymanie decyzji i informacji o terminie wizyty za pośrednictwem systemu.

Ogólne zasady dotyczące rejestracji:
  1. Powiatowy Urząd Pracy w Nowej Soli rejestruje osoby zameldowane na pobyt stały lub czasowy na terenie powiatu nowosolskiego oraz osoby nieposiadające żadnego zameldowania i zamieszkujące na terenie tego powiatu.
  2. Rejestracja osób bezrobotnych posiadających podpis kwalifikowany następuje w dniu wypełnienia formularza i złożenia ważnego podpisu zaufanego, podpisu osobistego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego po weryfikacji złożonych dokumentów przez pracownika Urzędu. W przypadku zaistnienia wątpliwości lub braku wymaganych przez Urząd dokumentów, Urząd wezwie osobę do uzupełnienia dokumentów.
  3. Rejestracja osób bezrobotnych w przypadku prerejestracji następuje w dniu, w którym osoba zgłosiła się do powiatowego urzędu pracy, przedłożyła dokumenty i złożyła wymagane podpisy.
  4. Osoby, które były wcześniej zarejestrowane:
  • i nie nastąpiła zmiana w danych przekazanych w trakcie ostatniej rejestracji przedkładają wyłącznie dokument tożsamości,
  • i nastąpiła zmiana danych podczas ponownej rejestracji przedstawiają dokument tożsamości oraz inne dokumenty potwierdzające wystąpienie okoliczności wymienionych w Krok 1. pkt 1 – 16
 
 
Niniejsza informacja została opracowana na podstawie:
  1. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
  2. rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy