Archiwum - Aktualności

Print Drukuj

Zmiany dotyczące zatrudniania cudzoziemców

 
UWAGA!

28 października 2022 r.  weszły w życie nowe Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej nowelizujące dotychczasowe rozporządzenia:
  • w sprawie państw, do których obywateli stosuje się niektóre przepisy dotyczące zezwolenia na pracę sezonową oraz przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi,
  • w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców.
Od tego dnia przedsiębiorcy nie mogą składać oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi dla obywateli Federacji Rosyjskiej.
Z procedury uproszczonej będą mogli korzystać tylko obywatele pięciu państw: Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy.


Natomiast w przypadku wydawania zezwoleń na pracę sezonową podmiot powierzający wykonywanie pracy obywatelowi Federacji Rosyjskiej ma obowiązek dołączyć informację starosty
o sytuacji na lokalnym rynku pracy oraz nie może skorzystać z wpisu wielosezonowego.

Obywatele Federacji Rosyjskiej, którzy pracowali legalnie przed wprowadzeniem zmian, mogą kontynuować pracę do końca ważności oświadczenia lub zezwolenia na pracę sezonową. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przez wejściem w życie rozporządzeń będą stosowane przepisy dotychczasowe.
Linki do rozporządzeń:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220002204/O/D20222204.pdf
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220002203/O/D20222203.pdf
 
-------------------------------------------------------


Szanowni Państwo,
 
 
W dniu 29.07.2022 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie w sprawie zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (Dz. Ust. z 2022 r. poz. 1558)

Zmianie ulegają wzory dokumentów w sprawie wpisu oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi  do ewidencji oświadczeń oraz wzory dokumentów w sprawie wydania zezwoleń na pracę sezonową oraz przedłużeń zezwoleń na pracę sezonową cudzoziemców na terytorium RP.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zmiany:
 
1. Zniesiony został obowiązek dołączania kserokopii dowodów osobistych pracodawców. Nie będą już potrzebne do rejestracji oświadczenia ani do wydania zezwolenia na pracę sezonową.
 
2. Oświadczenie o niekaralności (oświadczenie o spełnianiu warunków z art. 88z oraz 88j) podpisuje wyłącznie pracodawca lub prokurent - nigdy nie pełnomocnik.
Dotychczasowe upoważnienia do tej czynności nie będą brane pod uwagę.
 
3. Dokumenty należy dostarczyć za pośrednictwem portalu praca.gov.pl., złożyć osobiście lub przesłać na adres Urzędu. Nie będą przyjmowane skany dokumentów przesłane e-mailem.

Nowe wzory dokumentów dostępne są poniżej jako załączniki do pobrania.

Link do rozporządzenia  https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001558/O/D20221558.pdf

-----------------------------------------------------------------------

UWAGA!

 

12 marca 2022 r. weszła w życie Ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
(Dz. U. z 2022 r., poz. 583).
Nowe rozwiązania obowiązują z mocą wsteczną od 24 lutego 2022 r. 


Ustawa, między innymi,  określa szczególne zasady legalizacji pobytu oraz upraszcza zasady zatrudniania obywateli Ukrainy w Polsce.


WAŻNE!!!
Pracodawca ma obowiązek powiadomić powiatowy urząd pracy o fakcie powierzenia pracy obywatelowi Ukrainy w terminie do 14 dni od dnia rozpoczęcia pracy.

Zgłoszenia dot. zawartych umów z obywatelami Ukrainy muszą zostać przesłane do urzędu pracy wyłącznie drogą elektroniczną poprzez system praca.gov.pl


Szczegółowe informacje w linku poniżej:

https://www.gov.pl/web/udsc/weszla-w-zycie-ustawa-o-pomocy-obywatelom-ukrainy-w-zwiazku-z-konfliktem-zbrojnym-na-terytorium-tego-panstwa

-----------------------------------


ZMIANA PRZEPISÓW OD 29.01.2022 r.


W dniu 29.01.2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, co oznacza, że nowelizacji ulegają zapisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w zakresie zatrudniania cudzoziemców na podstawie oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom oraz zezwoleń na pracę sezonową.


Najważniejsze zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia:

1. Wydłużenie z 6 do 24 miesięcy okresu wykonywania pracy przez cudzoziemca na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy.

2. Likwidacja 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego, co umożliwi powierzanie cudzoziemcowi pracy na podstawie oświadczenia bez przerwy.

3. Wydłużenie do 7 dni okresu na poinformowanie powiatowego urzędu pracy o podjęciu pracy przez cudzoziemca.

4. Dzień rozpoczęcia pracy wskazany w złożonym oświadczeniu będzie mógł nastąpić nie później niż 6 miesięcy od dnia złożenia oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.

5. Urząd pracy będzie mógł odmówić wpisania oświadczenia do ewidencji, jeżeli wysokość proponowanego przez pracodawcę wynagrodzenia będzie niższa od wynagrodzenia proponowanego na lokalnym rynku pracy, na porównywalnym stanowisku.

6. Umorzeniu z mocy prawa będą ulegać postępowania dot. wydania zezwolenia na pracę sezonową w przypadku niezłożenia przez pracodawcę w ciągu 120 dni oświadczenia o zgłoszeniu się cudzoziemca do pracy sezonowej, w związku z wnioskiem ws. pracy sezonowej wpisanym do ewidencji.
 

Ww. zmiany dotyczą oświadczeń i wniosków o wydanie zezwolenia na pracę sezonową złożonych od dnia 29 stycznia 2022 r. Do oświadczeń i wniosków złożonych przed tą datą stosuje się przepisy dotychczasowe. 

WAŻNE:
Aby cudzoziemiec mógł legalnie wykonywać pracę w Polsce na podstawie zezwolenia na pracę, czy też oświadczenia, musi posiadać tytuł pobytowy, z którym wiąże się uprawnienie do wykonywania pracy w Polsce; o tytuł pobytowy ubiega się sam cudzoziemiec.


Oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi:

- jest rejestrowane dla obywateli Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, uprawnia do wykonywania pracy niesezonowej bez zezwolenia przez okres 24 miesięcy;

- może dotyczyć podklas, które nie są objęte zezwoleniem na pracę sezonową;

- pracodawca ma obowiązek poinformować urząd o podjęciu lub niepodjęciu (w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia pracy wskazanej w oświadczeniu) pracy przez cudzoziemca;

Druki oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy dla pracodawców oraz podmiotów działających jako Agencja Pracy Tymczasowej znajdują się w zakładce: dokumenty do pobrania.

Niezbędne dokumenty, które należy dołączyć do oświadczenia o powierzeniu pracy:

1) ważny dowód osobisty lub ważny dokument podróży albo, jeżeli takiego dokumentu nie posiada i nie może go uzyskać, inny ważny dokument potwierdzający tożsamość – w przypadku gdy podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osoba fizyczna;

2) kopię wszystkich wypełnionych stron ważnego dokumentu podróży cudzoziemca, którego dotyczy wniosek, a w przypadku gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania – kopię innego ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość; natomiast jeżeli cudzoziemiec nie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – kopię stron dokumentu podróży z danymi osobowymi cudzoziemca;

3) dowód wpłaty, o której mowa w art. 90a ust. 1a ustawy.


Zezwolenie na pracę sezonową wydawane przez PUP Olesno

Od 2018 r. istnieje możliwość ubiegania się o wydanie zezwolenia na pracę sezonową do 9 miesięcy dla obywateli wszystkich państw trzecich. Klasyfikacja działalności objętych tą procedurą znajduje się w załączniku do Rozporządzenia MRPiPS z 8.12.2017 (poz.2348).

Wniosek na pracę sezonową dla pracodawców oraz dla podmiotów działających jako Agencja Pracy Tymczasowej znajduje się w zakładce: Dokumenty do pobrania.

Niezbędne dokumenty, które należy dołączyć do wniosku:

1) ważny dowód osobisty lub ważny dokument podróży albo, jeżeli takiego dokumentu nie posiada i nie może go uzyskać, inny ważny dokument potwierdzający tożsamość – w przypadku gdy podmiotem powierzającym wykonywanie pracy cudzoziemcowi jest osoba fizyczna;
2) kopię wszystkich wypełnionych stron z ważnego dokumentu podróży cudzoziemca, którego dotyczy wniosek, a w przypadku gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania – kopię innego ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość cudzoziemca; natomiast jeżeli cudzoziemiec nie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – kopię stron dokumentu podróży z danymi osobowymi cudzoziemca;
3) kopię ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w przypadku gdy cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) dowód wpłaty, o której mowa w art. 90a ust. 1a ustawy;
5) dokument sporządzony przez pracodawcę użytkownika, potwierdzający uzgodnienie w zakresie skierowania cudzoziemca przez agencję pracy tymczasowej – w przypadku gdy podmiotem powierzającym pracę jest ta agencja;
6) informację, o której mowa w art. 88c ust. 1 pkt 2 ustawy, wydaną nie wcześniej niż 180 dni przed dniem złożenia wniosku, a w przypadkach uzasadnionych przez starostę – 90 dni przed dniem złożenia wniosku, jeżeli jest ona wymagana;
7) dokumenty potwierdzające spełnienie przez cudzoziemca wymagań stawianych kandydatom do pracy przez podmiot powierzający wykonywanie pracy, określonych w informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych
pracodawcy – w przypadku gdy informacja starosty była wymagana;
8) dokumenty potwierdzające powierzenie pracy cudzoziemcowi, którego dotyczy wniosek, zgodnie z zezwoleniem na pracę sezonową przynajmniej jeden raz w ciągu 5 ostatnich lat – w przypadku gdy wnioskodawca występuje o wpisanie wniosku do ewidencji wniosków w sprawie pracy sezonowej na okresy przypadające w ciągu 2 lub 3 kolejnych lat kalendarzowych;
9) dokumenty potwierdzające, że podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie zalega z uiszczeniem zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli były wymagane w związku z pracą wykonywaną przez danego cudzoziemca – w przypadku gdy wnioskodawca występuje o wpisanie wniosku do ewidencji wniosków w sprawie pracy sezonowej na okresy przypadające w ciągu 2 lub 3 kolejnych lat kalendarzowych;
10) dokumenty potwierdzające zaistnienie okoliczności, o których mowa w art. 88c ust. 8 ustawy.

 

Opłaty za rejestrację oświadczeń i wniosków o wydanie zezwolenia na pracę sezonową

 
UWAGA!
W dniu 27 czerwca 2022 r. opublikowane zostało w Dzienniku Ustaw
rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 13 czerwca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie w sprawie wysokości wpłat dokonywanych w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę lub zezwolenia na pracę sezonową oraz złożeniem oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (Dz. U. poz. 1346).

 
 
W związku z powyższym od 12 lipca 2022 r. wysokość opłaty za złożenie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi wynosi 100 zł.

 
Informujemy, że zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi zobowiązany jest do wniesienia opłaty
w kwocie 100 zł za oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi lub 30 zł za zezwolenie na pracę sezonową, na konto PUP
w Oleśnie.
Odbiorca: Powiatowy Urząd Pracy w Oleśnie, ul. Dworcowa 4, 46-300 Olesno
Nazwa banku: Bank PKO Bank Polski SA
Nr Konta: 89 1020 3668 0000 5502 0478 0708
Tytułem: Nazwa pracodawcy,

za oświadczenie o powierzeniu pracy, imię i nazwisko cudzoziemca (100 zł za każdego cudzoziemca);

za zezwolenie na pracę sezonową, imię i nazwisko cudzoziemca (30 zł za każdego cudzoziemca);
Kwota: 100 zł oświadczenie / 30 zł zezwolenie/ za każdego cudzoziemca

 
Uwaga!
Wpłaty należy dokonać oddzielnie w związku z każdym wnioskiem. W tytule każdego przelewu pracodawca powinien podać nazwę pracodawcy, imię i nazwisko cudzoziemca oraz czy opłata dotyczy oświadczenia o powierzeniu pracy czy zezwolenia na pracę sezonową. Proszę zwrócić uwagę na pisownię imienia i nazwiska, tak, aby była ona zgodna
z dokumentem zgłoszonym do PUP Olesno. Wydrukowane potwierdzenia bankowe należy dołączyć do wniosku.


Powiatowy Urząd Pracy w Oleśnie informuje, iż czas oczekiwania na wpisanie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń wynosi średnio około trzech dni, chyba że prowadzone jest postępowanie wyjaśniające – wówczas czas oczekiwania wydłuża się.

Pracodawców zainteresowanych zatrudnieniem obywateli jednego z 5 państw  tj. Armenii, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy prosimy o kontakt osobisty (pokój 12) lub kontakt telefoniczny pod numerem telefonu:
34 35 05 993.

 
Informacje można uzyskać w Centrum Informacyjnym Służb Zatrudnienia:
Zielona Linia tel.: 19524
Zielona Linia przygotowała filmiki instruktażowe dla pracodawców związane z tematyką zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce. Poniżej udostępniamy Państwu linki do tych materiałów:


https://www.youtube.com/watch?v=PNIb__FO5f4
https://www.youtube.com/watch?v=28r450KuXiA
https://www.youtube.com/watch?v=rjCOKMHjiao
https://www.youtube.com/watch?v=Z5Az2KAmlmU
https://www.youtube.com/watch?v=qaXh1cOnm9w

 

Załączniki

OŚWIADCZENIE o powierzeniu pracy od 29.07.2022
OŚWIADCZENIE o powierzeniu pracy od 29.07.2022.docx 22 KB
Oświadczenie o powierzeniu pracy dla agencji po 29.07.2022
Oświadczenie o powierzeniu pracy dla agencji po 29.07.2022.docx 18 KB
OŚWIADCZENIE o niekaralności po 29.07.2022
OŚWIADCZENIE o niekaralności po 29.07.2022.docx 18 KB
WNIOSEK o wydanie zezwolenia na pracę sezonową po 29.07.2022
WNIOSEK o wydanie zezwolenia na pracę sezonową po 29.07.2022.docx 27 KB
(1)Oświadczenie o niekaralności do zezwolenia na pracę sezonową
(1)Oświadczenie o niekaralności do zezwolenia na pracę sezonową.docx 13 KB
(1)Wniosek o wydanie przedluzenia zezwolenia na pracę sezonową
(1)Wniosek o wydanie przedluzenia zezwolenia na pracę sezonową.docx 32 KB
(1)Oswiadczenie o zgloszeniu sie cudzoziemca w celu wykonywania pracy
(1)Oswiadczenie o zgloszeniu sie cudzoziemca w celu wykonywania pracy.docx 23 KB
(3)Powiadomienie urzędu o podjęciu niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca od dn. 29.01.2022 r.
(3)Powiadomienie urzędu o podjęciu niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca od dn. 29.01.2022 r..docx 17 KB
Informacje o publikacji dokumentu


Related Assets

Print Drukuj

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.
Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:
  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki.
Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne i wówczas ten wskazany pracodawca będzie beneficjentem pomocy.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 57 ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia (art., 57 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy, w instytucjach użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej lub pomocy społecznej; wysokość tej refundacji nie może przekraczać kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych bezrobotnych i połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca) łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce tych robót.

Do wniosku o organizację robót publicznych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o podjętej decyzji. Jeśli jest to decyzja pozytywna starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.: 

Podstawa prawna


Print Drukuj

Zatrudnianie cudzoziemców

Informacje dla pracodawców planujących zatrudnić obcokrajowców. Opis możliwości zatrudnienia obcokrajowców, a także obowiązków, jakie musi dopełnić pracodawca aby takie zatrudnienie mogło mieć miejsce. W tym dziale znajduje się również informacja o pośrednictwie pracy na terenie Unii Europejskiej EURES i sposobach poszukiwania pracownika poza granicami kraju.

Print Drukuj

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Jeżeli jesteś osobą bezrobotną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy to możesz zostać skierowany do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych. Przyznanie wsparcia jest uzależnione od indywidualnego planu działania ustalonego z Twoim doradcą klienta w urzędzie.

Jednocześnie, jeżeli jesteś dłużnikiem alimentacyjnym, to masz  pierwszeństwo w zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Jak długo mogą trwać roboty publiczne?

Okres Twojego zatrudnienia w ramach robót publicznych może wynosić do 6 lub do 12 miesięcy.

Podstawa prawna


Menu Display