Programy - kontakt - Powiatowy Urząd Pracy w Łukowie
Archiwum - Aktualności
W razie pytań prosimy o kontakt:
Related Assets
Related Assets
Refundacja z Funduszu Pracy wynagrodzeń młodocianych pracowników
O refundację wynagrodzeń młodocianych i składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń może się ubiegać pracodawca, który zamierza zatrudnić młodocianych, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
- chce zatrudnić ich w zawodach określonych w wykazie zawodów ogłaszanym w wojewódzkim dzienniku urzędowym,
- spełnia warunki (pracodawca, osoba prowadząca w jego imieniu zakład pracy lub osoba u niego zatrudniona) do prowadzenia przygotowania zawodowego w zakresie wymagań zawodowych i pedagogicznych określonych w przepisach regulujących odbywanie przygotowania zawodowego.
Wniosek o zawarcie umowy dotyczący młodocianych, którzy dokształcają się w formach szkolnych, pracodawca lub w jego imieniu organizacja zrzeszająca pracodawców może złożyć w Centrum Edukacji I Pracy Młodzieży w terminie od 1 stycznia do 15 listopada każdego roku. Natomiast wniosek o zawarcie umowy dotyczący młodocianych, którzy nie dokształcają się w formach szkolnych, może być składany w innych terminach ogłaszanych przez centrum edukacji w jego siedzibie.
Pracodawca otrzymujący refundację musi zobowiązać się do zatrudniania na podstawie umowy o pracę wszystkich młodocianych finansowanych z Funduszu Pracy przez 6 miesięcy po zakończeniu przygotowania zawodowego.
Wzory wniosków kierowanych do centrum edukacji oraz umowy o refundację zostały zamieszczone w załącznikach do rozporządzenia w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom.
Przepisy określają ścisłe limity w zakresie liczby młodocianych, którzy mogą być objęci refundacją. I tak, wniosek o zawarcie umowy może dotyczyć:
- nie więcej niż trzech młodocianych, jeżeli pracodawca zatrudnia wyłącznie młodocianych,
- młodocianych w liczbie nieprzekraczającej trzykrotnej liczby zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy na czas nieokreślony niebędących młodocianymi.
Młodocianemu w okresie nauki zawodu przysługuje wynagrodzenie obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale, obowiązujące od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" wysokości tego wynagrodzenia.
Wynagrodzenie młodocianych jest zatem zmienne.
- w pierwszym roku nauki nie mniej niż 8% przeciętnego wynagrodzenia,
- w drugim roku nauki nie mniej niż 9% przeciętnego wynagrodzenia,
- w trzecim roku nauki nie mniej niż 10% przeciętnego wynagrodzenia.
Młodociani zatrudnieni w celu przygotowania zawodowego pozostają w stosunku pracy. Obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym, chorobowemu i wypadkowemu. Pracodawca opłaca również składkę na ubezpieczenie wypadkowe.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – art. 190, art. 191
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – art. 12 ust. 6 – 6a
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2014 r. w sprawie refundowania ze środków Funduszu Pracy wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom (Dz.U. z 2020 r. poz. 1581)
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania
Grant na utworzenie stanowiska pracy zdalnej
Jaki jest główny cel grantu na utworzenie stanowiska pracy zdalnej?
Celem jest pomoc pracodawcy utworzeniu miejsca pracy dla bezrobotnych powracających na rynek pracy po przerwie związanej z wychowaniem dziecka lub sprawowaniem opieki nad osobą zależną zależną oraz bezrobotnych opiekunów osoby niepełnosprawnej.Kogo można zatrudnić na zasadach pracy zdalnej?
Na stanowisku finansowanym z grantu na utworzenie stanowiska pracy zdalnej może być zatrudniony:- skierowany przez urząd pracy bezrobotny rodzic wychowujący co najmniej jedno dziecko w wieku do 6 lat, który w okresie 3 lat przed rejestracją w urzędzie pracy zrezygnował z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na wychowywanie dziecka;
- bezrobotny opiekun osoby zależnej, który w okresie 3 lat przed rejestracją w urzędzie pracy zrezygnował z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej ze względu na sprawowanie opieki nad osobą zależną;
- bezrobotny opiekun osoby niepełnosprawnej.
Kto może otrzymać grant na utworzenie stanowiska pracy zdalnej?
Grant może otrzymać pracodawca albo przedsiębiorca.Grant nie może zostać przyznany na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego, który jest osobą bliską:
- małżonkiem pracodawcy lub przedsiębiorcy;
- rodzicem pracodawcy lub przedsiębiorcy;
- rodzeństwem pracodawcy lub przedsiębiorcy;
- dzieckiem własnym lub przysposobionym: pracodawcy lub przedsiębiorcy, małżonka pracodawcy lub przedsiębiorcy, rodzeństwa pracodawcy lub przedsiębiorcy.
Co zyskują pracodawcy i jakie warunki muszą spełnić aby otrzymać grant na utworzenie stanowiska pracy zdalnej?
Pracodawca albo przedsiębiorca może otrzymać z Funduszu Pracy grant na utworzenie stanowiska pracy zdalnej wypłacany z góry w wysokości do 6-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu zawarcia umowy, za każdego skierowanego bezrobotnego.W przypadku zatrudnienia skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej pracodawca albo przedsiębiorca może otrzymać ww. grant w wysokości do 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu zawarcia umowy.
Pracodawca albo przedsiębiorca są obowiązani, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania zatrudnienia skierowanego bezrobotnego przez okres:
- 12 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy lub
- 18 miesięcy w wymiarze ½ etatu.
Grant na utworzenie stanowiska pracy zdalnej jest przyznawany zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
W jaki sposób starać się o przyznanie grantu na utworzenie stanowiska pracy zdalnej?
Przyznanie grantu na utworzenie stanowiska pracy zdalnej następuje na podstawie umowy między starostą a pracodawcą albo przedsiębiorcą.Pracodawca albo przedsiębiorca będący beneficjentem pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do zawieranej umowy musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.
Obowiązki pracodawcy
Niewywiązanie się z warunków umowy, czy też wykorzystanie grantu niezgodnie z umową lub jego niewykorzystanie powoduje obowiązek zwrotu grantu wraz z odsetkami ustawowymi. Odsetki naliczane są od dnia otrzymania grantu.Dodatkowe informacje
Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.:- szczegółowe informacje dotyczące pomocy de minimis;
- polskie akty prawne związane z udzielaniem m.in. pomocy de minimis;
- unijne akty prawne.
Podstawa prawna
Zatrudnianie niepełnosprawnych
- Zwrot kosztów przystosowania stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej
- Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej
- Zwrot kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy
- Zwrot kosztów szkolenia pracownika niepełnosprawnego
Ponadto zatrudniając osobę niepełnosprawną można uzyskać z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych: oraz
- uzyskać zwolnienie z wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych).
Refundacja składek na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia
Jaki jest główny cel refundacji kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia?
Celem refundacji kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia jest zachęcenie pracodawców do zatrudniania bezrobotnych w tej grupie wiekowej i ułatwienie wejścia na rynek pracy młodym osobom bez doświadczenia zawodowego.Kogo należy zatrudnić, aby otrzymać refundację kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia?
Refundacja może być przyznana za zatrudnienie skierowanego do pracy (przez urząd pracy) bezrobotnego do 30 roku życia, który podjął to zatrudnienie po raz pierwszy w życiu i zaplanowano tę formę pomocy w indywidualnym planie działania.Kto może otrzymać refundację kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia i co zyskuje pracodawca?
Refundację kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia może otrzymać pracodawca przez okres do 12 miesięcy w wysokości nie przekraczającej 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie.Refundacja jest przyznawana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
W jaki sposób starać się o przyznanie refundacji kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia?
Przyznanie refundacji kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne odbywa się na podstawie umowy między starostą a pracodawcą.Pracodawca będący beneficjentem pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do zawieranej umowy musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.
Jakie są obowiązki pracodawcy, któremu przyznano refundację kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenia społeczne za bezrobotnych do 30 roku życia?
Pracodawca jest obowiązany do dalszego zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres 6 miesięcy po zakończeniu okresu refundacji po rygorem zwrotu otrzymanych środków wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości kwoty otrzymanych środków..Dodatkowe informacje
Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.:- szczegółowe informacje dotyczące pomocy de minimis;
- polskie akty prawne związane z udzielaniem m.in. pomocy de minimis;
- unijne akty prawne.
Podstawa prawna
Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego w wieku 50+
Jaki jest główny cel dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia i kto może je otrzymać?
Celem dofinansowania pracodawcy wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia jest zachęcenie pracodawców do zatrudniania bezrobotnych w tej grupie wiekowej.Dofinansowanie może otrzymać pracodawca albo przedsiębiorca.
Co zyskują pracodawcy otrzymujący dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego w wieku 50 lat i więcej i jakie warunki muszą spełnić?
Dofinansowanie wynagrodzenia bezrobotnego w wieku 50 lat i więcej skierowanego przez urząd pracy przysługuje przez okres:- 12 miesięcy w przypadku bezrobotnych w wieku 50 lat - 60 lat,
- 24 miesięcy w przypadku bezrobotnych, którzy ukończyli 60 lat.
Pracodawca lub przedsiębiorca są obowiązani do dalszego zatrudniania skierowanego bezrobotnego po zakończeniu dofinansowania przez okres równy co najmniej połowie okresu dofinansowania, tj.:
- przez okres 6 miesięcy w przypadku 12-miesięcznego dofinansowania wynagrodzenia osób w wieku 50-60 lat;
- przez okres 12 miesięcy w przypadku 24-miesięcznego dofinansowania wynagrodzenia osób w wieku powyżej 60 lat.
W jaki sposób starać się o przyznanie dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia?
Przyznanie dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego odbywa się na podstawie umowy między starostą a pracodawcą lub przedsiębiorcą.Beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do zawieranej umowy musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.
Obowiązki pracodawcy
W przypadku nieutrzymania zatrudnienia skierowanego bezrobotnego w okresie przysługiwania dofinansowania wynagrodzenia lub też rezygnacji z dalszego zatrudnienia po zakończeniu dofinansowania - pracodawca lub przedsiębiorca są obowiązani do zwrotu wszystkich otrzymanych środków wraz z odsetkami ustawowymi.Dodatkowe informacje
Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.:- szczegółowe informacje dotyczące pomocy de minimis;
- polskie akty prawne związane z udzielaniem m.in. pomocy de minimis;
- unijne akty prawne.
Podstawa prawna
Menu Display
- Aktualności urzędu
- Wsparcie dla powodzian
-
Rynek pracy - pomoc dla obywateli Ukrainy
- Zasady podejmowania pracy w Polsce przez obywateli Ukrainy
- Wsparcie dostępne w urzędzie pracy
- Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia
- Portale z ofertami pracy
- Praca w Polsce - portal rządowy
- Rady dla obywateli Ukrainy zainteresowanych pracą w Polsce
- Komunikat Komisji - Przyjmowanie osób uciekających przed wojną w Ukrainie
- Ochrona czasowa w Unii Europejskiej
- Zatrudnienie i zabezpieczenie społeczne uchodźców z Ukrainy w Unii Europejskiej
- Dostęp do rynku pracy w Unii Europejskiej dla obywateli Ukrainy
- Edukacja i praca w UE
- Portugalia dla Ukrainy
- Profil umiejętności i Europass CV
- Aplikacja mobilna ePraca
- Akty prawne
-
Programy aktywizacyjne i projekty urzędu
- Projekt: "Aktywizacja zawodowa - projekt PUP w Łukowie (I)
-
Archiwum - Programy i projekty
- Arch: "Aktywizacja osób w wieku 30 lat i więcej..."
- Projekt: "Aktywizacja osób w wieku 30 lat i więcej...(VI)"
- Projekt: "Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy...(V)"
- Projekt: "Aktywizacja osób w wieku 30 lat i więcej...(VII)"
- Projekt: "Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy...(VI)
- Arch: "Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy..."
- Stawki, kwoty, wskaźniki
- Publikacje urzędu
- Strategie i dokumenty programowe
- Rejestry i bazy
- Instytucje rynku pracy
- Fundusze
- Powiatowa Rada Rynku Pracy
- Statystyki i analizy urzędu