Archiwum - Aktualności

Print Drukuj

Więcej informacji:

Informacje o publikacji dokumentu


Related Assets

Print Drukuj

Jak przygotować CV?

Rodzaje CV - kiedy je stosować?

Wybierz odpowiednią dla siebie wersję życiorysu:
Rodzaje CV przedstawione w postaci nachodzących na siebie kształtów.

Chronologiczny

Informacje o wykształceniu i doświadczeniu zawodowym podawane są w odwrotnym porządku chronologicznym zaczynając od ostatnio ukończonej szkoły/ostatniego miejsca zatrudnienia. Istotnymi informacjami są miejsca zatrudnienia oraz opisy obowiązków. Wersja życiorysu odpowiednia, kiedy stanowisko, o które się ubiegamy, jest podobne do zajmowanych wcześniej.

Funkcjonalny

Kładzie nacisk na rodzaj i zakres kwalifikacji a nie na tempo ich zdobywania. Zatem należy skoncentrować się na najważniejszych umiejętnościach i osiągnięciach. Polecany jest osobom, które przez długi okres pozostawały bez pracy bądź często zmieniały miejsce zatrudnienia

Niekonwencjonalny (twórczy)

Ten rodzaj CV zalecany jest osobom ubiegającym się o stanowiska, na których kreatywność jest jednym z najważniejszych wymogów. Jedyną regułą przy tworzeniu takiego życiorysu jest jego oryginalność.

Taką atrakcyjną i innowacyjną formą autoprezentacji jest VideoCV. To krótki film ukazujący Ciebie, Twoje doświadczenie, oraz pasje. Może być doskonałym uzupełnieniem CV tradycyjnego.


Europejski

Europass to inicjatywa Komisji Europejskiej. W 2015 r. mija dziesięć lat od wejścia w życie Decyzji Nr 2241/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jednolitych ram wspólnotowych dla przejrzystości kwalifikacji i kompetencji, powołującej inicjatywę Europass.
Europass obejmuje portfolio dokumentów funkcjonujących w takiej samej formie na obszarze całej Europy, również w państwach Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz krajach kandydujących do UE:
  • Europass CV
  • Europass Paszport Językowy
  • Europass Mobilność
  • Europass – Suplement dla absolwentów szkół wyższych oraz dokumenty dla absolwentów kształcenia zawodowego:
  • Europass – Suplement do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
  • Europass – Suplement do świadectwa czeladniczego/dyplomu mistrzowskiego
Dokumenty Europass mogą być wykorzystane do przygotowania kompletu dokumentów związanych
z karierą zawodową, w celu udokumentowania kwalifikacji zdobytych w różnej formie (kształcenie formalne, szkolenia, staże i praktyki zagraniczne), do samooceny i prezentacji kompetencji językowych, przy poszukiwaniu pracy w kraju i za granicą, przy wyjeździe na staż lub praktykę oraz w przypadku kontynuacji nauki za granicą.

Europass CV to standardowy formularz życiorysu, używany w takiej samej formie we wszystkich krajach UE, który ułatwia przejrzystą prezentację danych osobowych oraz informacji o posiadanych kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym, umożliwia pracodawcom porównanie kwalifikacji kandydatów do pracy pochodzących z różnych krajów UE oraz ułatwia zebranie wszystkich ważnych informacji osobom, które przygotowują CV po raz pierwszy. Europass CV jest dokumentem rekomendowanym przez Komisję Europejską. Formularz CV dostępny jest we wszystkich językach unijnych, w tym w języku polskim.

Europass Paszport Językowy umożliwia ocenę umiejętności językowych oraz precyzyjne ich przedstawienie. W dokumencie ocena umiejętności dokonywana jest na podstawie tabeli samooceny, opracowanej przez Radę Europy, w której zdefiniowanych zostało sześć poziomów biegłości językowej w zakresie słuchania, czytania, pisania, porozumiewania się i samodzielnego formułowania wypowiedzi. Szczególnie istotny jest fakt, że dokument umożliwia wykazanie się umiejętnościami nabytymi poprzez własne doświadczenia czy samokształcenie. Jest to szczególnie ważne i przydatne dla osób nie mogących potwierdzić swojej znajomości języka obcego zdanymi egzaminami czy odpowiednimi certyfikatami.

Europass Mobilność służy do potwierdzenia okresów nauki lub szkolenia, odbywanych w innym kraju europejskim. Taka ścieżka kształcenia monitorowana jest przez dwie organizacje partnerskie – jedną w kraju pochodzenia i drugą w kraju przyjmującym. Obaj partnerzy uzgadniają cel, zakres i czas trwania ścieżki; określają także, kto będzie osobą odpowiedzialną za przebieg nauki czy szkolenia
w kraju przyjmującym. Partnerami mogą być uczelnie wyższe, szkoły, placówki szkoleniowe, firmy, organizacje pozarządowe, itp.

Europass – Suplement dla absolwentów szkół wyższych zwiększa na europejskim rynku pracy czytelność dyplomów wydawanych przez polskie uczelnie. Dostarcza pełnych informacji na temat poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji zdobytych podczas studiów, a także szczególnych osiągnięć absolwenta oraz jego uprawnień zawodowych. Suplement nie zastępuje oryginału dyplomu
i nie uprawnia do formalnego uznania dyplomu przez stosowne instytucje w innych krajach ale umożliwia potencjalnemu pracodawcy porównanie kwalifikacji kandydatów pochodzących z różnych państw. Europass – Suplement dla absolwentów szkół wyższych wydawany jest od dnia 1 stycznia 2005 r. przez szkoły wyższe razem z dyplomem ukończenia studiów, w ramach opłaty za dyplom rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów.

Europass – Suplement do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe może otrzymać każdy absolwent ponadgimnazjalnej szkoły zawodowej, który zdał egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną. Dokument wydawany jest bezpłatnie przez instytucje przeprowadzające egzamin.

Europass – Suplement do świadectwa czeladniczego wystawiany jest nieodpłatnie przez izby rzemieślnicze osobie, która zdała egzamin czeladniczy i uzyskała Świadectwo czeladnicze.

Europass – Suplement do dyplomu mistrzowskiego wystawiany jest nieodpłatnie przez izby rzemieślnicze osobie, która zdała egzamin mistrzowski i uzyskała Dyplom mistrzowski.
 
Dodatkowe informacje na temat inicjatywy Europass:

Link:
Krajowe Centrum Europass
www.europass.org.pl   

Link:
CEDEFOP Europass
https://europass.cedefop.europa.eu/pl/home




Pamiętaj, że nie istnieje żaden uniwersalny wzór CV.

Co powinno zawierać CV?

Imię i Nazwisko                                              aktualne zdjęcie
Adres, telefon, e-mail

Cel zawodowy

Określ swoje dążenia zawodowe

Wykształcenie

daty (od roku - do roku) Podaj najważniejsze szczeble edukacji w odwróconym porządku chronologicznym. Podaj nazwę szkoły, uczelni, wydział, specjalizację, uzyskany tytuł zawodowy.

Dodatkowe kursy i szkolenia

daty (od roku -  do roku) Uwzględnij przebyte kursy, szkolenia – są one dowodem Twojej aktywnej postawy, tym bardziej, jeżeli dotyczą stanowiska, o które się ubiegasz.

Doświadczenia zawodowe

daty (od roku - do roku) Wymień wykonywane prace w odwróconym porządku chronologicznym. Wpisz nazwę firmy, zajmowane stanowisko, zakres obowiązków, podaj przykłady największych osiągnięć, projekty, nad którymi pracowałeś itp. Umieść również informacje o pracach niepełnoetatowych. Jeżeli starasz się o pierwszą  pracę, uwzględnij także praktyki i staże zawodowe, prace dorywcze, wakacyjne i za granicą.        

Języki obce

Wymień języki obce oraz określ stopień ich znajomości. Zawsze zaczynaj od języka, którym posługujesz się najlepiej. Uwzględnij kursy językowe, naukę języka za granicą oraz posiadane certyfikaty.

Dodatkowe umiejętności

Komputer  – wylicz obsługiwane programy oraz języki programowania. Uwzględnij specjalistyczne kursy komputerowe.
Prawo jazdy – wypisz odpowiednie kategorie, rok uzyskania, posiadanie samochodu.
Inne – zaznacz umiejętność obsługi urządzeń biurowych, specjalistycznych maszyn, kasy fiskalnej itp.

Zainteresowania

Wymień zainteresowania zawodowe i pozazawodowe, tym bardziej jeżeli są one oryginalne. Staraj się je sprecyzować, nie używaj ogólników.

Referencje

Nie dołączaj referencji, lecz zadeklaruj chęć ich okazania (referencje dostępne na życzenie). Zastanów się, kto Ci może udzielić referencji.

Klauzula o ochronie danych osobowych

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (Dz.U. UE L 119/1). 

 
 

Print Drukuj

Przygotowanie ogłoszenia o poszukiwaniu pracy

Skutecznym sposobem znalezienia pracy może być przygotowanie własnej oferty. Możesz ją złożyć bezpośrednio u pracodawcy, zamieścić w prasie lub na tablicy ogłoszeń. W większości  gazet i portali internetowych możesz zrobić to bezpłatnie.

Oferta zamieszczona w prasie lub na tablicy ogłoszeń musi zawierać następujące informacje:
  • Kto poszukuje pracy?
  • Jakiej pracy poszukuje?
  • Jak się z nim skontaktować?
Oferta zamieszczona w prasie wymaga bardzo skrótowej formy:
 
Ambitna, fachowa księgowa podejmie pracę,  tel:222 111 000

Oferta zamieszczana na tablicy ogłoszeń może być nieco obszerniejsza, choć również powinna być zwięzła i komunikatywna:
 
Ambitna, fachowa księgowa ze znajomością prowadzenia ksiąg przychodu i rozchodu, obsługi komputera oraz programów Symfonia i Płatnik, podejmie pracę w dziale finansowo-kadrowym.
tel.: 223 110 001
 
Oferty można umieścić:
  • na ogólnie dostępnych tablicach,
  • na tablicach prywatnych agencji informacyjnych,
  • w innych wyznaczonych miejscach.
Własną ofertę pracy można wysłać:
  • pocztą,
  • e - mailem,
  • złożyć osobiście.
Oferta składana u pracodawcy musi być:
  • czytelna,
  • zwięzła, konkretna
  • określać twoje umiejętności
  • wiązać się ze stanowiskiem, o które się ubiegasz.

Jak wysłać e-maila?

  • Używaj oficjalnego adresu, zawierającego Twoje imię i nazwisko
  • Załącz dokumenty aplikacyjne
  • Stosuj zasadę: jeden e-mail do jednego pracodawcy
  • Zredaguj krótką informację o tym, dlaczego piszesz, co wysyłasz i jak można się z Tobą skontaktować
  • Pamiętaj o formalnym języku i zwrotach grzecznościowych
Przykład e-maila:

Szanowni Państwo,

         W odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone na stronie www.pracuj.pl dotyczące rekrutacji na stanowisko przedstawiciela handlowego nr ref. 324 przesyłam swoje dokumenty aplikacyjne. Jestem zainteresowany podjęciem tego typu pracy i spełniam w większości określone wymogi (wykształcenie handlowe, prawo jazdy, umiejętność prowadzenia negocjacji).

Jeśli uznają Państwo, że jestem właściwym kandydatem na oferowane stanowisko, proszę o kontakt telefoniczny pod nr: 821-412-003 lub mailowy.

Z wyrazami szacunku  
Jan Niezbędny

Print Drukuj

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Aby rozmowa kwalifikacyjna działała na Twoją korzyść:
  • zdobądź informacje o firmie i stanowisku, o które się ubiegasz,
  • zgromadź argumenty popierające Twoją kandydaturę,
  • zgłoś się punktualnie, bez osoby towarzyszącej,
  • przekonaj pracodawcę, że chcesz pracować właśnie w tej firmie,
  • prób pozytywne wrażenie, ujmując prezencją, profesjonalizmem, zachowaniem. 
Wpłyń na przebieg rozmowy:
  • zadbaj o odpowiednią autoprezentację,
  • daj się polubić,
  • przemawiaj językiem korzyści – co zyska pracodawca zatrudniając właśnie Ciebie,
  • wykaż silną motywację do pracy,
  • przedstaw konkretne propozycje działań, jakie chcesz podjąć,
  • na bieżąco wyjaśniaj wątpliwości pojawiające się w trakcie rozmowy,
  • posługuj się przekonywującymi argumentami, danymi liczbowymi,
  • szanuj czas rozmówcy – wypowiadaj się zwięźle i na temat,
  • jeśli rozmowa schodzi na boczne tory, staraj się powrócić do sedna sprawy,
  • okaż zainteresowanie punktem widzenia pracodawcy, działalnością firmy,
  • zadaj przygotowane pytania w odpowiednim momencie. 
W trakcie rozmowy:
  • nie okazuj zdenerwowania, ponuractwa, braku wiary w siebie i przewidywania porażki,
  • nie narzekaj, nie mów źle o kimkolwiek,
  • nie używaj zawodowego żargonu,
  • nie przerywaj wypowiedzi rozmówcy,
  • nie przechwalaj się,
  • nie bądź arogancki ani agresywny,
  • nie zaczynaj rozmowy od pytania o płacę,
  • nie udzielaj stereotypowych, banalnych odpowiedzi 

Rekrutacja

Pamiętaj, że proces rekrutacji nie musi być tylko tradycyjną rozmową, ale może  obejmować inne metody, np. Assessment Center lub testy psychologiczne.

Zaproszenie do wykonania testów można otrzymać po spotkaniu rekrutacyjnym w formie wywiadu lub przy okazji grupowych rekrutacji na Assessment Center. Stosowane testy służą sprawdzeniu Twojej wiedzy w wybranych dziedzinach, mierzą określone zdolności i potencjał, cechy osobowości, mogą dotyczyć umiejętności werbalnych, zdolności matematycznych, umiejętności argumentacji itd. Testy są dobierane są pod kątem tego, jakich umiejętności od kandydatów oczekuje pracodawca.

Z punktu widzenia pracodawcy testy to dodatkowe źródło wiedzy o kandydacie. Ponieważ wynik testu jest jednym z elementów od których zależy ostateczna decyzja dotycząca zatrudnienia kandydata, warto zastanowić się, co zrobić, żeby dobrze wypaść podczas badań testowych.
 
Assessment Center, czyli Ośrodek Oceny to jedna z metod rekrutacji, polegająca na ocenie kompetencji kandydata poprzez obserwację jego zachowania w trakcie rozwiązywania specjalnie opracowanych zadań. Sesja prowadzona jest w grupie, gdzie kandydat spotyka swoich konkurentów do stanowiska, o które się ubiega. Po sesji, osoby, które obserwowały kandydatów czyli asesorzy, przygotowują opinię o każdym kandydacie. Opinia ta staje się ważnym elementem dalszego procesu decyzyjnego dotyczącego zatrudnienia kandydata. Assessment Center to metoda, która ze względu na dużą efektywność jest coraz chętniej stosowana przez pracodawców.

Print Drukuj

Jak napisać list motywacyjny?

List motywacyjny jest formą „komunikacji marketingowej". Musisz sprawić, by reklamował Ciebie!

Podstawowe elementy listu motywacyjnego zostały opisane w załączonym pliku.

Najczęstsze błędy w dokumentach aplikacyjnych

  • Niedostosowanie CV i listu motywacyjnego do specyfiki konkretnej firmy i stanowiska.
  • Brak jasno określonego celu.
  • Mało przejrzysta i nieczytelna forma graficzna.
  • Wysyłanie tego samego listu do różnych miejsc, kserowanie listu i dopisywanie odręcznie nazwy kolejnej firmy w miejscu adresata.
  • Zbyt długi list zniechęcający do czytania.
  • Zaburzona chronologia w życiorysie zawodowym
  • Pomyłki w nazwach, datach, błędy ortograficzne, stylistyczne itp.
  • Kopiowanie CV i  listu motywacyjnego, które znalazło się w poradnikach dla szukających pracy.
  • Przesadzanie w opisie swoich zalet lub – równie często – nadmierna skromność.
  • Brak konkretnych przykładów na poparcie Twoich cech lub osiągnięć
  • Powtarzanie w liście motywacyjnym informacji zawartych w CV.
  • „Kalkowanie" oferty pracy.
  • Brak klauzuli o ochronie danych osobowych.
  • Brak podpisu pod listem.

Załączniki

Przykład - list motywacyjny (1)
Przykład - list motywacyjny (1).docx 24 KB

Print Drukuj

Jak szukać pracy?

Po pierwsze: zaplanuj

Zaplanuj konkretne działania na każdy dzień, określając liczbę ofert pracy, które sprawdzisz, liczbę rozmów telefonicznych i wizyt u pracodawców. Pamiętaj, nawet najlepszy plan realizowania celu nie powiedzie się, jeśli nie będziesz konsekwentny!

Określ jasno cel zawodowy, np: "W ciągu sześciu miesięcy chcę znaleźć pracę w biurze podatkowym", by Twoje poszukiwania skupiły się na pracy odpowiedniej dla Ciebie.


Zastanów się, jaki jesteś, co potrafisz, na czym się znasz?

  • ustal zajęcia, jakich możesz się podjąć
  • sporządź zestawienie swoich doświadczeń i nabytych umiejętności
  • spisz swoje zainteresowania, zanotuj w czym jesteś dobry
  • sporządź listę swoich kwalifikacji
  • wypisz wszystkie szkoły, kursy, szkolenia, uzyskane tytuły, nagrody i wyróżnienia
  • zastanów się, na jakiego rodzaju stanowiskach mógłbyś wykorzystać swoje możliwości/swój potencjał

Po drugie: zbieraj informacje o miejscach pracy

Wykorzystaj sieć kontaktów

Wypisz listę kontaktów. Powiadom rodzinę i wszystkich znajomych o tym, że szukasz pracy (określ jakiej) i staraj się, co jakiś czas z nimi kontaktować. Pytaj o możliwości zatrudnienia w zakładach, w których pracują Twoi znajomi. Pytaj o znane im firmy. Większość pracodawców woli zatrudniać osoby rekomendowane.
  • Pytaj znajomych o kontakt i informację.
  • Nie proś ich, by załatwili Ci pracę.
  • Zostaw po sobie dobre wrażenie.

Kontaktuj się bezpośrednio z pracodawcą

Wykorzystując Internet wyszukaj adresy interesujących Cię firm. Branżowy spis firm znajdziesz pod adresem: www.pkt.pl, www.zumi.pl. Z pracodawcami kontaktuj się osobiście, telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej. Staraj się poznać stanowiska i nazwiska osób odpowiedzialnych za rekrutację i osobiście składaj aplikacje do firm, nawet jeżeli nie ogłaszały one wolnych miejsc pracy. Pomyśl o praktykach, stażach, pracy na zastępstwo.

Odwiedzaj urzędy pracy

Korzystaj z usług urzędów pracy. Bierz udział w targach pracy i odwiedzaj targi branżowe. Bądź przygotowany do rozmowy, zadbaj o prezencję, posiadaj swoje CV.

Formy wsparcia:
  • Pośrednictwo pracy
  • Poradnictwo zawodowe
  • Świadczenia aktywizacyjne
  • Bony: szkoleniowe, stażowe, zatrudnieniowe, na zasiedlenie
  • Środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej
  • Inne instrumenty rynku pracy np. zwrot kosztu egzaminu, udział w programie specjalnym

Skorzystaj z Centralnej Bazy Ofert Pracy (CBOP)


Korzystaj z usług agencji zatrudnienia

Wykaz legalnie działających agencji znajduje się w Krajowym Rejestrze Agencji Zatrudnienia: http://stor.praca.gov.pl/portal/#/kraz

Świadczą usługi:
  • pośrednictwa pracy w kraju i za granicą,
  • pracy tymczasowej,
  • doradztwa personalnego,
  • poradnictwa zawodowego.
Tworzą swoją bazę danych osób poszukujących pracy.

Osoba poszukująca pracy nie płaci agencji za pomoc w znalezieniu pracy!


Wyszukuj ogłoszenia prasowe i internetowe

Dokładnie analizuj ogłoszenia o pracy publikowane w prasie lokalnej, czasopismach branżowych oraz na stronach internetowych. Wiarygodna firma podaje przynajmniej oczekiwania i adres, na który należy złożyć aplikację. Czytaj artykuły na temat działalności i rozwoju firm, wywiady z kadrą kierowniczą. Wyślij swoją aplikację, nawet gdy nie spełniasz wszystkich wymagań zawartych w ofercie.

Ogłoszenia internetowe
  • Centralna Baza Ofert Pracy - CBOP;
  • Europejski Portal Mobilności Zawodowej - EURES;
  • Strony internetowe urzędów pracy;
  • Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia - Zielona Linia;
  • Biuletyn Informacji Publicznej Służby Cywilnej;
  • Biuletyny Informacji Publicznej instytucji publicznych (BIP);
  • Strony pracodawców;
  • Strony firm rekrutujących: za pośrednictwem strony Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia;
  • Portale z ogłoszeniami o pracę;
  • Portale społecznościowe;
  • Portale dla grup zawodowych, np.: lekarzy, pielęgniarek, opiekunek, inżynierów, nauczycieli;
  • Portale dla branż, np. metalowej, morskiej, tworzyw sztucznych. 

Menu Display